zaterdag 4 mei 2013

Wennen aan de warmte

Ondanks de lange koude winter, beginnen de temperaturen zo langzamerhand toch op te lopen. Dat betekent, met Leiden nog maar 3 weken weg, dat ik ook maar eens aan de temperaturen moet gaan wennen. Dat heb ik vandaag getracht te doen.

Waar ik normaal gesproken, als echt ochtendmens, het liefst al rond 8 uur de veters strik, heb ik vandaag me zitten verbijten tot 11 uur. Straks in Leiden klinkt het startschot om half 11, en mijn finish zal dan, als alles goed gaat, zo rond half 1 zijn. Dus met een  duurloop van 15 km op het programma is de eindtijd van de loop ongeveer gelijk met die van Leiden.

Doel van deze training was de 15 km lopen in het tempo van 2 uur over de halve marathon, dus zo'n 5:40 per kilometer. Dat was weer zo'n 10 seconden per kilometer dan vorige week, maar nu zou ik ook een stukje minder lopen.
Het nadeel van wachten, is dat ik letterlijk stond te trappelen om te mogen beginnen. Dat was dan ook te merken de eerste kilometers...

Na de openings kilometer van 5:33 volgde 5:22, 5:15 en 2x5:16. Een veel te hoog tempo dus, met een 5 km tijd van 26:45. En ondanks dat mijn hartslag nog heel redelijk was (162), wis ik wel dat ik dit nog geen 10 km ging volhouden en heb dus aan de figuurlijke handrem getrokken.

De tweede 5 km ging een stuk gecontroleerder, met kilometertijden variërend van 5:30 tot 5:41 en een 5 km tijd van 27:56, en dit tempo kon ik in de laatste 5km, ondanks 4 km tegenwind en een klein hongerklopje, mooi vasthouden, resulterend in 27:48 over die laatste 5 km. 

In totaal 1:22:29 over de 15 kilometer, een gemiddelde van 5:30 per kilometer. En ondanks de (te) snelle start, toch ook deel 2 en 3 ruim sneller dan ik nodig heb om binnen de twee uur te finishen in Leiden. En dat geeft de burger moed.

En de warmte? Dat viel me alles mee en was goed te doen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten