maandag 10 juni 2013

Snelheid kweken

Binnenkort wil ik eindelijk de barrière van 50 minuten op de 10 km. Daarvoor heb ik van trainer Rob een schema gekregen waarbij ik over langere intervallen 12+ km/h moet lopen. Maandag stond de eerste training op het programma; 5x 1500 meter op tempo 7:10-7:20 per 1500 meter, met 2:20 (eigenlijk 200 meter) minuten wandelen tussendoor.

Als voorbereiding had ik op looptijden.nl de intervaltraining ingevoerd, zodat ik niet zelf op de tijd zou hoeven te letten, voor het bijhouden van de hartslag had ik ook mijn horloge bij me. Dat bleek later ook maar goed te zijn ook...

Na omgekleed te hebben begon ik met ruim 2 km warmlopen richting de Otweg in Gouda. Daar is namelijk elke 100 meter op het fietspad aangegeven. Een ideale manier om de afstanden goed bij te houden.

Nadat ik bij het begin van de Otweg was aangekomen wilde ik op mijn looptijden app de ingevoerde training erbij pakken en tot mijn grote verbazing stond de training er niet meer tussen. Vreemd, en een kleine @#^#&*(^$##$^@@ kon ik niet onderdrukken, blijkbaar kun je niet eerst een gewoon stukje timen en daarna je geplande training. Ik heb nog even lopen klooien om toch de training er nog in te krijgen, maar tevergeefs. Dan maar op de ouderwetse manier..... Gewoon de afstand lopen en timen met mijn horloge.

Zo gezegd zo gedaan en ik "spurtte" weg voor de eerste 1500 meter. Het was er lastig om het juiste tempo te vinden; ik had namelijk nog nooit op deze snelheid getraind. In wedstrijden haalde ik deze snelheid wel eens tijdens de versnelling van de laatste kilometer, maar bij trainingen bleef het meestal bij 5:15/km.

Na 500 meter keek ik even op mijn horloge, en ik lag al zo'n 10 seconden voor op schema. Klein beetje gas terug proberen te nemen. Dat leek te lukken, maar ongemerkt liep het tempo toch weer op. Resultaat : 6:56 over 1500 meter.
Ook de anderen gingen sneller dan de geplande tijd, maar ik kon wel de tijden redelijk constant houden.

1500 m: 6:56, 6:51, 6:59, 7:01, 6:58
1000 m: 4:37, 4:34, 4:39, 4:41, 4:39    
km/h:     13.0, 13.1, 12.9,  12.8, 12.9

De laatste twee waren wel pittig, en ik voelde de verzuring opkomen, maar ik ben erg tevreden met het vlak houden van de tijden. Een goede manier om de hardheid op wedstrijdtempo te trainen.

Nu een dag later, geen spierpijn en ook geen andere pijntjes.. Het lichaam begint steeds beter aan al dat geren te wennen.....


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen