woensdag 5 juni 2013

Trainingsdoelen

Nu mijn streven om de halve marathon binnen de 2 uur te lopen in Leiden al gelukt is, heb ik even de tijd genomen om na te denken waar ik in de tweede helft van het jaar naar toe wil trainen.

Eerste doel op de korte termijn is om nu toch eindenlijk de magische 50 minuten op de 10 kilometer te verbreken. Met mijn PR van de Groenhovenloop in Gouda in februari 51:50 leek ik goed op schema te liggen om in Rotterdam een serieuze aanval op die tijd te kunnen doen, maar slechte benen deden mijn poging stranden. Nu is het dus tijd voor een nieuwe poging.

Van trainer Rob heb ik een schema gekregen om de komende weken, naast mijn duurloop en groepstraining (interval), nog een extra intervaltraining te doen, waarbij ik me ga richten op de langere intervallen, zoals 10x 1000m (tempo 4:50) met twee minuten wandelen ertussen en 5x 1500m (tempo 7:15) met 2 minuten wandelen.

Ook doe ik op 16 juni mee met de 5 EM tijdens de Zuidersterloop in Capelle a/d IJssel, waar ik mooi dat tempo van net binnen de 5 min/km kan testen over 8 kilometer.

De wedstrijd waarop ik mijn poging ga doen, moet ik nog uitzoeken, maar ik mik op de laatste week van juni of de eerste twee weken van juli. Risico is natuurlijk altijd de warmte die zo maar de kop kan opsteken, maar een training zoals vandaag helpt al goed wennen daaraan.

Daarna verleg ik mijn focus weer naar de halve marathon. In Leiden heb ik de halve gelopen na 4 duurlopen van langer dan 10 kilometer, ondanks een dik PR, is dat niet de ideale voorbereiding. Nu gaan we een serieus trainingsblok neerzetten en kijken waar ik dan terecht kan komen.

De halve marathon waar ik naartoe train is die van Luzern. Daar gaan we op 27 oktober met 18 collega's naartoe. Een deel van ons zal daar de 5 EM lopen, en de rest zal starten op de halve marathon. Vanmiddag voor de training met Rob doorgesproken wat een realistisch doel zou zijn voor die halve marathon. Ikzelf had een tijd van binnen de 1:55 in gedachten, maar Rob dacht dat een tijd meer in de richting van de 1:50 mogelijk zou moeten zijn. Op die tijd gaan we de training dan ook inrichten, ik kijk er al naar uit.

Nog verder kijkend, lonkt toch wel de "echte" marathon, en waar anders zou ik mijn eerste moeten lopen dan in mijn geboorte- en woonplaats, Rotterdam. De training daarvoor zou mooi kunnen aansluiten op de halve marathon van Luzern, en daar zal ik tegen die tijd over moeten beslissen. Maar eerst tot die tijd maar heel blijven en genieten van het lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten