dinsdag 2 juli 2013

Nieuwe schoenen

Na mijn PR op de 10 kilometer tijdens de zomerklassieker heb ik deze week gebruikt om te genieten en te herstellen. Aan mijn benen en hartslag te merken, was ik zondag toch best diep gegaan (heerlijk is dat) en heb ik de tijd genomen. Ook om mezelf te belonen.


En die beloning bestond uit: NIEUWE SCHOENEN!!

Mijn huidige Brooks Addiction had ik alweer sinds augustus 2012 en daar had ik zo'n 800 km mee doorgebracht. En voordat de sleet erin zou komen en ik allerlei blessures zou gaan oplopen, ben ik maandag op pad gegaan voor een stel nieuwe.

Nu val ik, ondanks zo'n 15 kilo afvallen sinds de vorige aankoop, nog steeds in de categorie zwaardere loper. Dat beperkt dus ook de mogelijkheden in schoenen waaruit je kunt kiezen. Aan de andere kant kun je ook zeggen, het wordt je een stuk makkelijker gemaakt. Er is zo veel!!!

Anyway, maandagmiddag uit werk naar Lopers Company in Rotterdam, daar was ik de laatste keer goed geholpen dus geen klachten.

Ook nu werd er weer uitgebreid de tijd voor me genomen. Nadat ik vertelde nergens last van te hebben, een stukje gelopen had voor de camera, maar dat ik een wat betere afwikkeling van de voet wilde, heb ik 4 paar uitgeprobeerd.

Ik begon met een ander type schoen van Brooks, die op zich lekker liep en ook voldoende steun aan had. Vervolgens een Assics getest, en die beviel niet, de hiel zat te los, ik slipte daarin. Van de derde schoen weet ik het merk niet meer, maar daar had ik in ieder geval niet genoeg steun en zakte ik wat door. Als laatste een Saucony, daarop liep ik voor mijn gevoel even lekker als de Brooks, maar op de camerabeelden was te zien dat de steun wat beter was bij de Saucony's.

Dan begint het grote twijfelen natuurlijk. Twee schoenen die even lekker lopen, één van een merk dat ik al kende en één die iets meer steun gaf. Uiteindelijk, mede op advies van de verkoopster, gekozen worden de Saucony's.

Natuurlijk is de verleiding dat groot om dan gelijk bij thuiskomst om te kleden en een stukje te gaan lopen, maar dat kan ik lichamelijk niet aan. Na een wedstrijd heb ik toch altijd wel gevoelinge benen. Dus netjes tot dinsdag gewacht voor een klein rondje (4,3 km).

En wat een verschil!!! De schoenen zijn een stuk lichter, en de afwikkeling is veel soepeler. Toch moeten mijn benen er wel erg aan wennen, ik land bij deze schoenen wat meer op de voorvoet, en na zo'n 3 kilometer begon er wat spanning op de kuiten te staan. Na 300 meter was dat weer weg en heb ik nog een kleine kilometer doorgelopen.

Het devies is nu dus lekker langzaam aan de nieuwe schoenen wennen en de oude nog gebruiken voor de lange duurlopen en volgende week woensdag voor de 5 km loop die ik ga doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten