donderdag 4 juli 2013

Terugblik 1e helft 2013: Een PR seizoen

Na in augustus vorig jaar het hardlopen weer had opgepakt begon ik zo rond de jaarwisseling steeds langer en steeds sneller te lopen. In de Kerstvakantie besloot ik daarom dat het weer eens tijd werd om wat wedstrijden te gaan lopen. Mijn bescheiden PR-lijst was nog geheel in 2007 tot stand gekomen:

  5 kilometer:      0:24:16
10 kilometer:      0:55:06
Halve marathon: 2:14:11

In februari durfde ik het voor het eerst aan, met een PR van 51:50 op de 10 kilometer tot gevolg. Meer wedstrijden volgden... De eerste seizoenshelft werd afgesloten met een PR op de 5 kilometer tijdens de Midzomeravondloop in Bleiswijk, 22:48.

03-02: Groenhovenloop,       10 km  0:51:50 PR
14-04: Marathon Rotterdam, 10 km  0:53:38
26-05: Marathon Leiden,       HM     1:59:04 PR
16-06: Zuidersterloop,           5 EM   0:39:06 PR
23-06: Zomerklassieker,        10 km  0:48:55 PR
03-07: Midzomeravondloop,  5 km    0:22:48 PR

Dit half jaar heeft me een PR-verbetering opgeleverd van 1:28 op de 5 km, 6:11 op de 10 km en 15:07 op de halve marathon. En met deze verbeteringen heb ik ook wat barrières geslecht, met als hoogtepunt de laatste wedstrijd, waar ik voor het eerst boven de 13 km/h liep.

En wat staat er dan voor de tweede helft van het jaar op het programma? Vooral veel trainen. Vanaf volgende week zal ik een 16 weeks programma gaan volgen dat me naar een halve marathontijd moet brengen die meer in de lijn licht met de overige PR's. Ik ga trainen voor een tijd binnen de 1:50.
Dat zou dan moeten gebeuren in Luzern, waar ik met collega's ga lopen op 27oktober. Als voorbereiding daarop zal ik Zevenbergen nog een 10 kilometer lopen, en dat zijn de enige wedstrijden die ik in de tweede helft van het jaar gepland heb staan.
Gaat het in Luzern naar wens (en blijf ik heel), en kan ik die halve marathon makkelijk lopen, dan zal ik vanaf november aan een schema beginnen voor mijn eerste marathon, natuurlijk die van Rotterdam,

4 opmerkingen:

  1. Mooie records hoor!! Succes met trainen voor die halve met die eindtijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, jij ook succes met je training voor de Marathon

      Verwijderen
  2. Dank! Druk op zoek naar goed trainingsschema... waar heb jij je schema vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van de trainer die we op woensdag met het werk hebben...

      Verwijderen