dinsdag 31 december 2013

Marathonweek

Zo op de valreep van 2013 begint het schema voor "Rotterdam" echt op stoom te raken. Afgelopen week liep, ondanks griepverschijnselen, ik daarom voor het eerst meer dan de marathonafstand in één week. De langzame duurlopen worden langzaamaan steeds langer en ook de omvang van de kortere, snellere duurlopen loopt gestaag op.

Na de halve marathon van Spijkenisse was het, na een paar daagjes rust voor de benen, tijd om weer goed aan de bak te gaan met mijn trainingsschema. Alleen, zoals wel vaker na een drukke hectische periode, kwamen ook langzaam de griepverschijnselen opzetten. Om die reden sloeg ik in de week opvolgend aan Spijkenisse de snelle duurloop over, ook bleef ik zelfs een dag thuis van werk vanwege lichte koorts en voor veel slijm.

Wel liep ik op de zondag mijn lange duurloop. Die probeer ik met een hartslag van onder de 150 te lopen. Dat lukte me die zondag ook, alleen door de ziekteverschijnselen liep ik minder snel dan normaal bij die hartslag (scheelde zo'n 20 seconden per kilometer).
Aangezien ik wel gewoon mijn geplande rondje liep (ik heb een kilometer kunnen afsnijden), werd de tijdsduur vanzelf wel wat langer dan gepland, zo'n 7 minuten langer op 17,5 km.

De dag erna had ik afgesproken met maatje Rik. Sinds wij verhuisd zijn, wonen we bijna letterlijk bij elkaar om de hoek, en hij gaat in Rotterdam de duo-marathon lopen. Hij is dus ook in training. In de ziedende storm (onze schutting haalde de volgende dag niet), liepen we een klein rondje van zo'n 6 kilometer, niet hard, maar heerlijk om de benen te laten herstellen voor mij. En ook liet Rik me één van zijn routes zien, zodat ik weer wat meer bekend raak met de buurt. Een win-win situatie dus.

Eerste Kerstdag ben ik 's ochtends, na het maken van bitterballen (recepten zijn op te vragen) voor bij de borrel, er ook nog even op uitgetrokken. Op het programma had ik een intervaltraining van 30 minuten staan. Dat betekent niet dat de totale training uit 30 minuten bestaat, maar de snelle intervallen dienen samen 30 minuten te duren.
Ik had bedacht dat ik wel 6x 5 minuten met 1 minuut pauze moest aankunnen, maar dat was een overschatting van mezelf. Althans, in ieder geval bij het tempo dat ik erbij bedacht had. Ik hield het uiteindelijk bij 4x, dat was mooi zat. In totaal toch 7,5 km in de benen.

Vrijdag was het dan tijd voor de snelle duurloop. Er stond een duur van 75 minuten op het programma (ca. 13 km bij mijn tempo), maar dat heb ik ingekort tot 9 kilometer, maar wel op het juiste tempo. Dat ging wonderwel erg goed, tempo 5:18/km.

En zondag was er dan de lange duurloop. Er stond een duur van 2 uur op het programma en ik had een mooie route door de Krimpenerwaard uitgetekend de avond ervoor. Dat was alleen zo'n 21 kilometer en dan kom ik net boven dat uur uit in mijn fitte tempo. Toch gewoon gelopen en uiteindelijk ruim 2 uur en een kwartier onderweg geweest.
Maar wat heb ik genoten tijdens die loop!!! Heel veel medelopers onderweg, een schitterende omgeving en een heerlijk zonnetje om in te lopen. Op Facebook schreef ik: "Marathontraining meet Ontdekjeplekje" (de lezers van mijn leeftijd en ouder kennen dat nog wel). Heerlijk.

En zo kwam de week van de Kerstdagen op de week met de meeste loopkilometers ooit uit. 43,6 km in totaal.

Gisteren kon maatje Rik niet, en heb ik zelf mijn intervaltraining gelopen. Dit keer 35 minuten. Met in en uitlopen kwam ik op bijna 12 kilometer. Ondanks dat ik deze week slechts 3x loop in plaats van 4, voel ik een nieuw record aankomen.


1 opmerking:

  1. Mooi dat je juist nu de meeste loopkm's ooit kunt maken. Richting marathon ook wel nodig natuurlijk.
    En goed ook dat je ook je trainingen "durft" in te korten.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen