dinsdag 10 december 2013

Verhuizen ideale voorbereiding?

Zaterdag was het na twee maanden klussen dan eindelijk zover, we gingen verhuizen. Om 7 uur stonden de eerste hulptroepen al voor de deur en na een bakje koffie werden de eerste autoladingen al overgebracht. Om 10 uur waren zo al 5 ladingen overgebracht en hoefde "alleen nog maar" het grote spul verhuisd te worden.
Een verhuislift en een vrachtwagen boden uitkomst. We wonen nu echt in een "grote mensen huis"...

Nog wat dingetjes ophangen, aansluiten en uitpakken, daarna meteen biertje met de benen omhoog op de bank en om 11 uur lagen we in ons weer opgebouwde bed in onze nieuwe slaapkamer...

Zondag zou ik namelijk met de bedrijvenloop meelopen met nog 9 collega's. Ik had me vantevoren al ingedekt dat ik wel eens iets minder fit zou kunnen zijn en het als een lekker trainingsloopje zou gebruiken, dus ik was de underdog zoals dat dan heet.

Ik werd door collega Harm opgepikt en samen waren we ruim op tijd in het maasgebouw bij de Kuip. Daar konden we nog even wat drinken en onze spullen achterlaten. Op de foto met de kerstman en daarna een gezamenlijke warming up. Leuk, gezellig en (bijna) geen spanning.

We stonden met een groepje in startvak B, voor een tijd tussen de 1:05 en 1:15. Ik dacht dat niet te gaan halen, ik ging voor onder de 1:18. Zoals de titel van dit stukje al doet vermoeden kan ik al wel verklappen dat dat gelukt is.
Van het groepje collega's waar ik bij stond wilden er 3 (Linda, Harm en Frank) onder de 1:15 gaan lopen, Hans en ik zouden het wel zien en wilden gewoon lekker lopen.

Na het startschot duurde het nog ruim anderhalve minuut voordat wij over de matten dribbelden, want het was nog wel zo druk dat we nog niet echt op tempo konden lopen. Het eerste stuk was wat aan de smalle kant en, ondanks het snelle startvak, moesten we nog heel wat slalommen om groepjes veel langzamere deelnemers door. Wat is dat toch dat iedereen zo ver mogelijk vooraan wil staan? Toen we na het Varkenoordse viaduct eindelijk wat meer ruimte kregen, liepen Linda, Frank en Harm lichtjes van me weg. Ik liep nog niet heel soepel, dus probeerde niet om ze bij te houden.
Al dat geslalom leverde een eerste kilometer tijd op van 5:12, precies op schema voor de 1:18. Hans heb ik eigenlijk niet meer gezien na de start.

Mijn drie collega's hield ik steeds in het zicht, en ongemerkt was ik zelf ook wel wat harder gaan lopen. Na 4:40 en 4:45, liep ik opeens op ook het schema van 1:15 en stiekum liep ik weer in op "de drie". Vlak na de Erasmusbrug sloot ik weer aan en met zijn vieren liepen we zo door tot het 5 kilometerpunt: 24:53.
Op dat punt besloot Frank dat het hem niet snel genoeg ging en versnelde wat. Linda ging mee en Harm en ik moesten even passen. Harm versnelde een paar honderd meter later ook en zo liep ik weer alleen.
Weer hield ik ze alledrie in het zicht. Bij 7 kilometer haald ik Harm weer bij en dit keer kon hij niet heel lang bij mij aanpikken en moest hij lossen. Vlak voor het 8 kilometerpunt haald ik ook Linda weer bij, die had een te hoge hartslag zei ze en had even wat afgeremd. Alleen Frank liep dus nog voorop. De kilometertijden bleven volgens de Garmin mooi binnen de 5:00, dus we bleven op schema voor een sub 1:15.
Zo liepen Linda en ik samen richting eerst de watertoren en daarna door naar de Van Brienenoordbrug. Net voordat we aan de brug begonnen versnelde ik iets en kon heel mooi links langs de waterpost zonder eigenlijk gehinderd te worden door wandelende drinkers. Linda is een lichtgewicht (en ik duidelijk niet) en ik wilde wat voorsprong pakken om de brug omhoog niet te hoeven forceren. Frank wandelde ook opeens vlak voor me en begon net weer te lopen op zo'n 10 meter.
De brug omhoog haalde ik Frank in, maar aan de andere kant van het fietspad haalde Linda mij ook weer bij en ze liep iets van me weg. Zij kwam ook net iets eerder over het 10 km punt dan ik (3 seconden, ik in 50:33) en Frank zat in mijn kielzog en had dezelfde tussentijd. Naar later bleek liep Harm op dat moment zo'n 25 seconden achter ons. Intussen lagen we dus wel een halve minuut achter op het schema voor 1:15 (Garmin zei iets heel anders, maar ja, Garmin telt niet).

Op dit punt hard ik een enorme versnelling van Linda verwacht. Ze loop vaak erg behoudend in het begin en heeft dan veel over. Ik voelde me ook nog vrij fris, en er moest nog wel wat gebeuren om de 1:15 weer in zicht te krijgen. Dus om Linda voor te zijn probeerde ik ertussenuit te knijpen. Ik liep op de linkerbaan van het fietspas met Frank en zij liep op het rechter deel en daar stond publiek tussen. Dus met de binnenbocht en publiek als beschutting versnelde ik eens wat.
Dat ging goed en als snel had ik geen zicht meer op Frank en Linda als ik achterom keek. Ook na de afdaling trok ik stevig door en dat leverde twee keer 4:44 op voor kilometers 11 en 12.

Toen ik bij kilometer 13 kwam, kwam Linda weer naast me lopen. Ze had me zien versnellen en was toch in mijn kielzog meegegaan. Frank waren we wel echt kwijt. Die zagen we bij een stukje U-bacht in het parcours in zo'n 100 meter achter ons lopen. Met zijn tweeën liepen we door en toen zag ik iets wat mij erg frustreerde, al was het maar voor korte duur. Van rechts kwam opeens een heel peleton het parcours weer op, een groep die blijkbaar een kortere weg wist en die ook genomen had. Ik heb daar maar één woord voor: SNEU

Het gaf mij nog wel even wat extra motivatie om die hele groep weer in te halen. En ik kon het tempo weer iets opvoeren (in kilometer 13 was ik wat teruggezak in tempo) naar wederom 4:44. Bij het kilometerbordje 14 liepen we zo'n 20 seconden voor op het schema voor 1:15. We hadden dus in 4 kilometer tijd ruim 50 seconden goedgemaakt.

Wederom vreesde ik een versnelling van Linda, maar blijkbaar liep ze vandaag anders dan anders, en ik versnelde steeds een klein beetje meer en vanaf het viaduct zette ik echt de gaskraan open en Linda kon er niet meer voorbij komen. De laatste kilometer ging daarom in 4:34 wat me op een eindtijd van 1:14:14 bracht. Linda finshte 4 seconden na mij.
Frank finshte in 1:15:16 en Harm in 1:15:25. Uiteindelijk toch ook vlak bij elkaar. En zo werd een loop die ik vooraf als trainingsloop had gebombardeerd na een dag verhuizen uiteindelijk een prima tijd, misschien wel juist omdat ik van een trainingsloop uitging.
Ook erg leuk om met een groepje bekenden te starten en je lekker aan elkaar op te trekken.




Nooit had ik me geforceerd en als ik op 10 km niet versneld zou hebben had ik fris en fruitig het tempo van 5:00/km kunnen doorlopen tot aan een halve marathon. Dat gezegd hebbende, dat ga ik daarom gelijk komende zondag maar eens proberen waar te maken. Het PR van 1:54 is in deze vorm rijp voor de sloop...

Na afloop mochten wij als businesslopers nog even lekker borrelen in het maasgebouw met een biertje en een bitterbal en natuurlijk natafelen over hoe het bij iedereen gegaan was. Iedereen had lekker gelopen.

Het was een mooie loop met een mooi parcours. Enige is dat ik twijfel of het 10 km punt goed stond. Op basis van mijn Garmin-gegevens ging ik tussen 5 en 10 km langzamer dan mijn Garmin en tussen 10 en 15 km sneller dan mijn Garmin zei.
 

4 opmerkingen:

  1. de vooruitgang zit er goed in zo te lezen... mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral door de zin "Nooit had ik me geforceerd en als ik op 10 km niet versneld zou hebben had ik fris en fruitig het tempo van 5:00/km kunnen doorlopen tot aan een halve marathon."
    Klasse, Menno!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen