maandag 27 januari 2014

Groenhovenloop

Een jaar geleden liep ik mijn eerste echte wedstrijd sinds ik weer met lopen begonnen ben. Ik liep toen, in een behoorlijke storm erbij 2 graden onder 0 51:50 op de 10 kilometer. Komende zondag loop ik weer de Groenhovenloop, maar nu de halve marathon. En als training voor de hele...

In een jaar kan veel gebeuren.

Was ik vorig jaar blij verrast door de 51:50, zou ik nu op of net achter op schema liggen als ik na 10 kilometer doorkom in die tijd.

Zondag wil ik wat dingetjes uitproberen. Ik twijfel nog over het tempo wat ik ga lopen, maar ik ga in ieder geval mijn gelletjes eens testen. Voor de marathon wil ik daar aan gewend zijn en ik wil het eens op een pittig tempo testen. Twee gaan er mee voor onderweg.

Het tempo weet ik nog niet helemaal zeker. Door de omvang van mijn trainingen zullen mijn benen niet geheel uitgerust zijn, maar aan de andere kant, afgelopen vrijdag liep ik in een training vrij eenvoudig 5:00 per kilometer gedurende 9 kilometer. Zou ik dat tempo vol kunnen houden dan kan ik weer een flinke sprong maken met mijn PR. Tevens is een keer zo diep gaan natuurlijk een prima trainingsprikkel.
Aan de andere kant, een tempo op beoogd marathontempo geeft o ok weer een heleboel nuttige informatie. Ik weet het dus nog niet..

Zondag horen jullie wat ik gekozen heb en hoe het gegaan is...

Nog even verder terugkijkend op vorige week, heb ik eigenlijk een top trainingsweek gehad. Zoals gezegd heb ik de snelle duurloop op 5:00/km gelopen waar ik normaal tussen de 5:15 en 5:30 loop. Wel heb ik de afstand wat korter gehouden dan normaal om het allemaal niet te gek te maken.

Daarnaast stond zondag alweer de tweede trainingsloopje van cav Energie op het programma en wel een rondje van 25 kilometer. Weer verder dan dat ik altijd gedaan had. Met andere hazen dan de vorige keer liepen we veel gelijkmatiger en sowieso ging het veel soepeler dan twee weken terug. Uiteindelijk liep ik met een hartslag van 9 slagen minder dan de vorige keer. En ik had nog wel even doorgekund ook als het gemoeten had. Ik twijfel of ik volgende keer met de 28 kilometer niet een groepje sneller zou moeten proberen..

Update: Dik PR gelopen op de halve marathon. Ik heb zelf 1:44:19 geklokt.. Ondanks een stevig windje in de polder.. Later volgt het verslag...

1 opmerking: