woensdag 19 februari 2014

Overpijnzingen

Het is nog maar zeveneneenhalve week tot de marathon. Tot nu toe gaat de voorbereiding echt helemaal naar wens. Echt, ik mag niet klagen. Geen blessures, het schema is goed vol te houden en na mijn testwedstrijd op de halve marathon, weet ik dat ik met sprongen vooruit aan het gaan ben. Daarbij komt ook nog dat ik een paar kilootjes kwijt ben, wat zeker meehelpt.


Maar deze vooruitgang zorgt ook voor twijfel.



Met nog minder dan 2 maanden te gaan kan ik me op dit moment (nog) niet voorstellen dat ik op 13 april 42 kilometer kan hardlopen. En dat ondanks dat tot nu toe alle lange duurlopen me erg gemakkelijk afgaan. Alleen heb ik tot nu toe nog geen "dertiger" gelopen.
De lange duurlopen die ik tot nu toe gedaan heb gaan wel steeds sneller en gemakkelijker. Begon ik met 6:18/km over 18 km als ik alleen op hartslag liep, nu is dat 6:00/km over 25 km.
Ook bij de trainingslopen bij CAV Energie ben ik intussen "een groepje opgeschoven". Ik begon daar in de groep van 30 minuten per 5 kilometer, maar de laatste keer liep ik in groepje  29. En dat geheel op een licht ontbijtje en verder alleen water en winegums. En ook daar blijft de hartslag mooi laag.

Maar ja met die progressie op de halve marathon komt ook de volgende vraag opzetten, op wat voor tijd "zal ik weggaan" op 13 april? Toen ik aan dit avontuur begon, wilde ik de marathon uitlopen, waarbij ik met een schuin oog keek naar de "magische" 4-uursgrens. Maar ja, toen ik me inschreef had ik een PR op de halve marathon van 1:59 en was de 4 uur eigenlijk te hoog gegrepen. Intussen loop ik een kwartier korter over de halve marathon.

Als je dat in de verschillende calculators gooit, kom je op een marathontijd van rond de 3:40 uit. Dat klinkt tot nu toe in mijn oren als onhaalbaar snel.

Uiteindelijk zal de waarheid wel ergens tussen de 3:40 en 4 uur komen te liggen, maar ik ben er nog niet uit op dit moment....

5 opmerkingen:

  1. Wanneer ga je de 30'ers lopen Menno? We handig om er een paar in de benen te hebben...
    En de eindtijd. Staar je niet blind op de calculators. De gecalculeerde tijden op de marathon zijn voor velen niet haalbaar, zeker niet op de eerste marathon. Beter iets voorzichtiger weg te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komende zondag en volgende week 30, daarna 32, dan weer 30 en als afsluiter een 35 op drie weken voor de marathon. Daarna uitrusten.... Bij die laatste ga ik hem "volgens wedstrijdplanning" doen, dus met ontbijt, gelletjes onderweg etc.

      Verwijderen
  2. Een paar keer 30 à 35 km lopen is natuurlijk wel nodig voor 'n marathon. Jouw onzekerheid over een mogelijke eindtijd, herken ik wel 'n beetje. Mijn mogelijke eindtijd kreeg ik duidelijker voor me, na het lopen van een 30 km wedstrijd. Zo'n "testloop" zou ik een ieder willen aanraden.

    (zeg ik met maar liefst één marathons achter m'n naam, haha)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier spreekt een ervaren rot :) Ik ga geen 30 testloop doen op marathon tempo, maar ik loop nog wel 5 30-ers voor de marathon. En dan sowieso rustig beginnen..

      Verwijderen
  3. Eerste 30 km gehad gisteren, en door een griepje eerder in de week was die best pittig op het einde. Maar snelheid kunnen vasthouden en niet hoeven lossen

    BeantwoordenVerwijderen